Entrepreneurship in Generation Z, based on entrepreneurial capacity and financial culture
DOI:
https://doi.org/10.22451/3002.nbr2024.vol10.2.10100Keywords:
entrepreneurial capacity, personal realization capacity, planning capacity, capacity to relate socially, creative capacity, financial cultureAbstract
Objective: To analyze the entrepreneurial capacity and its association with financial culture in generation Z, this generation is the one called to drive, in the short term, the economic and social growth of a region connected to a global market and interacting in a digital environment. Method: It follows the route of the quantitative, non-experimental, transversal approach of relational level; an instrument was applied for the variables entrepreneurial capacity and culture each one composed of 4 dimensions, to a sample of 470 elements of the Z generation of Arequipa, Peru, Results: Finding a positive average relationship explained by the Rho Spearman test of 0.568. Conclusion: It was found that the entrepreneurial capacity made up of the capacities of personal fulfillment, planning, social relations and creativity, have a weak average association with financial culture in generation Z; this finding can be explained by the little face-to-face interaction between the years 2020 and 2022, prior to the research. In this sense, the members of generation Z have interacted remotely, limiting the development of the mentioned capacities.
Downloads
References
Alianza para la Inclusión Financiera. (2020). Estrategias nacionales de educación financiera en América Latina. Recuperado de https://www.afi-global.org/wp-content/uploads/2021/07/NFES_toolkit_spanish.pdf
Asociación de Bancos del Perú ASBANC. (2024). La banca peruana y los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS). https://www.asbanc.com.pe/media/rates/file/ODS2020.pdf
Banco Central de Reserva del Perú. (2021). Innovaciones financieras para promover la competencia en el sistema financiero. https://www.bcrp.gob.pe/docs/Publicaciones/Reporte-Estabilidad-Financiera/2021/noviembre/ref-noviembre-2021-recuadro-3.pdf
Banco Interamericano de Desarrollo. (2020). Educación financiera en América Latina y el Caribe. Recuperado de https://www.findevgateway.org/es/publicacion/2020/10/educacion-financiera-en-america-latina-y-el-caribe
Banco Interamericano de Desarrollo. (2024). Emprendedores. https://www.iadb.org/es/como-trabajar-juntos/emprendedores
Banco de Desarrollo de América Latina CAF. (2013). La educación financiera en América Latina y el Caribe: Situación actual y perspectivas. Recuperado de https://scioteca.caf.com/handle/123456789/379
Boubker, O., Douayri, K., Aatar, A., & Rharzouz, J. (2021). Determinantes de la intención emprendedora de las mujeres marroquíes. Revista Venezolana de Gerencia, 26(Especial 6), 520-538. https://doi.org/10.52080/rvgluz.26.e6.32 DOI: https://doi.org/10.52080/rvgluz.26.e6.32
Centro de Desarrollo Emprendedor de ESAN. (2023). ¿Quiénes somos? https://www.esan.edu.pe/cde/quienes-somos
Chhabra, M., Hassan, R., Shah, M. A., & Sharma, R. (2023). A bibliometric review of research on entrepreneurial capacity for the period 1979 to 2022: Current status, development, and future research directions. Cogent Business & Management, 10(1), 2178338. https://doi.org/10.1080/23311975.2023.2178338 DOI: https://doi.org/10.1080/23311975.2023.2178338
Csorba, L. (2020). The determining factors of financial culture: Financial literacy and financial behavior. Public Finance Quarterly, 2020(1), 67-82. https://doi.org/10.35551/PSZ_2020_1_6 DOI: https://doi.org/10.35551/PFQ_2020_1_6
Díaz, Ó., Santos, D., & Matellanes, M. (2021). La creatividad de la generación Z según su actividad en las redes sociales. Fonseca, Journal of Communication, 22, 231–253. https://doi.org/10.14201/fjc-v22-22703 DOI: https://doi.org/10.14201/fjc-v22-22703
EY Perú. (2023). Diversidad e inclusión: Retos y oportunidades en el entorno laboral peruano. https://www.ey.com/es_pe
Great Place to Work Perú. (2023). La importancia de la experiencia laboral en la contratación de jóvenes profesionales. https://www.greatplacetowork.com.pe
Global Entrepreneurship Monitor. (2024). Global Entrepreneurship Monitor. https://www.babson.edu/entrepreneurship-center/thought-leadership/global-entrepreneurship-monitor/
Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta (7ª ed.). McGraw-Hill Education.
Ilies, G., Muresan, I., Arion, I., & Arion F., (2023). The Influence of Economic and Entrepreneurial Education on Perception and Attitudes towards Entrepreneurship. Administrative Sciences 13: 212. https://doi.org/10.3390/admsci13100212 DOI: https://doi.org/10.3390/admsci13100212
Instituto Nacional de Estadística e Informática (INEI). (2024). Empleo a nivel nacional. Recuperado de https://www.inei.gob.pe/biblioteca-virtual/boletines/empleo-a-nivel-nacional-9721/1/
Ipsos Perú. (2023). Percepción de los jóvenes peruanos sobre el mercado laboral. https://www.greatplacetowork.com.pe/certificado/ipsos?utm_source
Fundación BBVA Perú. (2023). SEF 2023: El compromiso de los emprendedores (día 2). https://fundacionbbva.pe/nota/sef-2023-el-compromiso-de-los-emprendedores-dia-2/
Fundación Capital. (2020). Promoviendo la inclusión financiera en comunidades vulnerables. Recuperado de https://fundacioncapital.org/es/que-hacemos/inclusion-financiera
Fundación Citi. (2020). Educación financiera para el progreso económico. Recuperado de https://www.citigroup.com/citi/foundation/programs/financial-capability.htm
Fundación Wiese. (s.f.). Fondo Emprendedor. https://www.fundacionwiese.org/fondo-emprendedor/
Kuti, M., & Schepp, Z. (2020). Aging society and attitude to risk. Public Finance Quarterly, 2020(4), 457-469. https://doi.org/10.35551/PSZ_2020_4_1 DOI: https://doi.org/10.35551/PFQ_2020_4_1
Malakoutikhah, Z. N. (2019). Financial exclusion as a consequence of counter-terrorism financing framework. Journal of Financial Crime, 26(4), 1-21. https://doi.org/10.1108/JFC-09-2019-0121 Kuti, M., & Schepp, Z. (2020). Aging society and attitude to risk. Public Finance Quarterly, 2020(4), 457-472. https://doi.org/10.35551/psz_2020_4_1 DOI: https://doi.org/10.35551/PSZ_2020_4_1
Mavila, D., Tinoco, Ó., & Campos, C., (2009). Factores influyentes en la capacidad emprendedora de los alumnos de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Industrial Data, 12(2), 32-39. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=81620150005 DOI: https://doi.org/10.15381/idata.v12i2.6109
Mujer Emprendedora LAC. (2024). Mujer Emprendedora LAC https://www.emprendedoralac.org/blog/
Ministerio de Salud [MINSA] (2023). https://www.minsa.gob.pe/reunis/data/poblacion_estimada.asp
Ministerio de la Producción (2024). PRODUCE: Perú cuenta con más de 3.27 millones de emprendedores liderando una empresa. https://www.gob.pe/institucion/produce/noticias/938527-produce-peru-cuenta-con-mas-de-3-27-millones-de-emprendedores-liderando-una-empresa
Paredes-Leon F., Rodriguez-Salvador M., Castillo-Valdez P.F. (2023) Evaluating the Impact of Technology Transfer from the Perspective of Entrepreneurial Capacity. Foresight and STI Governance, 17(1), 80–87. DOI: 10.17323/2500-2597.2023.1.80.87 DOI: https://doi.org/10.17323/2500-2597.2023.1.80.87
Programa Nacional de Desarrollo Tecnológico e Innovación PROINNOVATE Perú. (2020). Innóvate Perú impulsará crecimiento de MIPYMES y despegue de emprendimientos innovadores. https://www.gob.pe/institucion/proinnovate/noticias/917488-innovate-peru-impulsara-crecimiento-de-mipymes-y-despegue-de-emprendimientos-innovadores
Rincón, V., Zorrilla, P., & Marin-Garcia, J.A. (2023). The impact of active learning on entrepreneurial
capacity. Intangible Capital, 19(4), xx-yy. https://doi.org/10.3926/ic.2297 DOI: https://doi.org/10.3926/ic.2297
Santoyo, D. S., & Luna, J. (2021). Exploratory experience of validation of an instrument on the level of financial literacy in the millennial generation. Revista de Métodos Cuantitativos para la Economía y la Empresa, 31, 226-239. https://doi.org/10.1886-516x DOI: https://doi.org/10.46661/revmetodoscuanteconempresa.4394
Superintendencia de Banca, Seguros y AFP. (2023). Encuesta Nacional de Capacidades Financieras 2022. https://www.sbs.gob.pe/boletin/detalleboletin/idbulletin/1263?Titulo=Encuesta+Nacional+de+Capacidades+Financieras+2022
Surmanidze, N., Tabagari, K., Mushkudiani, Z., & Akhvlediani, M. (2022). Financial literacy exchange and its challenges in Post-Soviet Georgia. Knowledge and Performance Management, 6(1), 87-99. https://doi.org/10.21511/kpm.06(1).2022.08 DOI: https://doi.org/10.21511/kpm.06(1).2022.08
Turulja, L., Veselinovic, L., Agic, E., & Pasic-Mesihovic, A. (2020). Entrepreneurial intention of students in Bosnia and Herzegovina: What type of support matters? Economic Research-Ekonomska Istraživanja, 33(1), 2713-2732. https://doi.org/10.1080/1331677X.2020.1730216 DOI: https://doi.org/10.1080/1331677X.2020.1730216
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Gonzalo Teófilo Moya Bejar , Sinoé Geofrey Bahamondes García, Julio Augusto Sobenes Salas, Juan Manuel Alarcón Mansilla, César Augusto Medrano Rodríguez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.