University Social Responsibility
Analysis of the employability of university graduates in southern Peru
DOI:
https://doi.org/10.22451/5817.ibj2024.Spec.Ed.vol1.1.11092Abstract
The main objective of this study is to analyze university social responsibility through the evaluation of the current situation of employability of university graduates in southern Peru. Barriers to graduation were identified, such as financial difficulties and lack of time due to external responsibilities, which prevent students from completing their studies. Additionally, students perceive that the university is not effective in providing resources and guidance for labor market insertion, which evidences the need to improve employability services. On the other hand, while students value the training received, they consider the opportunities for professional internships insufficient, suggesting a mismatch between academic preparation and the practical experience required by the labor market. In this sense, students demand that universities strengthen their programs to support the employability of graduates. This implies that universities must strengthen their articulation with the labor market, as part of their social responsibility. In conclusion, the study reveals opportunities for improvement in the employability services and programs offered by universities, in order to strengthen the transition of graduates to the world of work and contribute to their professional development.
Downloads
References
Barrios, J., y Sáenz, J. (2020). Análisis de los factores para la empleabilidad en los profesionales del Espinal-Tolima. REVISTA INNOVA ITFIP, 6(1), 9–28. https://doi.org/10.54198/innova06.01
Campos-Ríos, G. (2003). Implicaciones económicas del concepto de empleabilidad. Revista Iberoamericana de Educación, 33(2), 1–9. https://doi.org/10.35362/rie3323003
De La Cruz-Sotelo, M. (2023). Precariedad laboral: preferencias y expectativas de los egresados de Comunicación Audiovisual de dos universidades privadas. Repositorio Académico UPC. http://hdl.handle.net/10757/668687
Felgueroso, F. (2015). La empleabilidad de los graduados universitarios: 4 décadas de problemas estructurales. http://nadaesgratis.es/felgueroso/la-empleabilidad-de-los-graduados-universitarios
Formichella, M., y London, S. (2013). Empleabilidad, educación y equidad social. Revista de Estudios Sociales, 47, 79-91. https://journals.openedition.org/revestudsoc/8023
Forero-Jiménez, M. (2019). Modelo de responsabilidad social universitaria: una propuesta para las instituciones colombianas. Revista de investigación Desarrollo e Innovación, 9(2), 249-260. https://doi.org/10.19053/20278306.v9.n2.2019.9160
Gaete, R. (2015). La responsabilidad social universitaria desde la perspectiva de las partes interesadas: un estudio de caso. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 15(1), 1-29. http://dx.doi.org/10.15517/aie.v15i1.17729
George, D. y Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference. 11.0 update (4thed.). Boston: Allyn & Bacon
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill Education.
INEI. (2021). Informe técnico: Situación del Mercado Laboral en Tacna. Instituto Nacional de Estadística e Informática. https://cdn.www.gob.pe/uploads/document/file/3197549/23.%20Tacna.pdf
Montoro-Sánchez, M., Mora-Valentín, E., y Ortiz-de-Urbina-Criado, M. (2012). Análisis de las competencias adquiridas en los estudios de Dirección de Empresas y su grado de aplicación en las prácticas en empresas. Revista Complutense de Educación, 23(1), 241-263. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2012.v23.n1.39112
Pavlin, S. y Svetlik, I. (2014). Empleabilidad de los graduados de educación superior en Europa. International Journal of Manpower, 35(4), 418-424. https://doi.org/10.1108/IJM-05-2013-0104
Rentería, E., y Malvezzi, S. (2008). Empleabilidad, cambios y exigencias psicosociales en el trabajo. Universitas Psychologica, 7(2), 319-334. https://www.redalyc.org/pdf/647/64770202.pdf
Rojas, R. y Ruiz, A. (2018). Brechas entre las competencias profesionales de los practicantes y egresados de universidades y las que demandan las empresas financieras en Lima-Perú. http://hdl.handle.net/10757/624528
Suárez, B. (2016). Empleabilidad: análisis del concepto. Revista de Investigación en Educación, 14 (1), 67-84. https://revistas.uvigo.es/index.php/reined/article/view/2066
Suleman, F. (2018). The employability skills of higher education graduates: insights into conceptual frameworks and methodological options. Higher Education, 76(2), 263-278. https://doi.org/10.1007/s10734-017-0207-0
Tamayo, T. y Tamayo, M. (1997). El Proceso de la Investigación Científica. Limusa S.A.
Teichler, U. (2009). Higher education and the world of work: Conceptual frameworks, comparative perspectives, empirical findings. Sense Publishers.
Vallaeys, F., & Álvarez, J. (2019). Hacia una definición latinoamericana de responsabilidad social universitaria. Aproximación a las preferencias conceptuales de los universitarios. Educación XX1, 22(1), 93-116. https://doi.org/10.5944/educXX1.19442
Vásquez, E., y Querevalú, C. (2023). Competencias profesionales y empleabilidad de egresados de la escuela de Administración de la Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo, 2016-2020. Revista Horizonte Empresarial, 10 (2), 249-260. https://doi.org/10.26495/rce.v10i2.2678
Vivar, C., Arantzamendi, M., López, O., y Gordo, C. (2010). "La Teoría Fundamentada como Metodología de Investigación Cualitativa". Index de Enfermería, 19(4), 283-288.
Vizcardo, J. (2018). Factores asociados a la empleabilidad en egresados de la escuela profesional de Administración de la Universidad Nacional San Agustín - Arequipa 2018. Repositorio Institucional UNSA. http://repositorio.unsa.edu.pe/handle/UNSA/8366
Weinert, P., Baukens, M., Bollérot, P., Pineschi-Gapànne, M., y Walwei, U. (2001). Employability: From Theory to Practice. Transaction Publishers.
Yamada, G., y Castro, J. F. (2013). Calidad y acreditación de la educación superior: retos urgentes para el Perú. Universidad del Pacífico. http://hdl.handle.net/11354/1916
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2024 Regis Andre Junior Fernandez Argandoña
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- Los autores respetan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo Licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial CompartirIgual 4.0, que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Es responsabilidad de los autores obtener los permisos necesarios de las imágenes que están sujetas a derechos de autor.
- Se les comunica los autores que todos los trabajos serán subidos al programa Turnitin para comprobar su originalidad.