University Social Responsibility

Analysis of the employability of university graduates in southern Peru

Authors

  • Regis Andre Junior Fernandez Argandoña Escuela de Posgrado Newman, Tacna
  • Zenovia Andrea Toni Hanccoccallo IES John Von Neumann, Tacna, Perú
  • Dilma Rosa Cutipa Yllachura Universidad Nacional San Agustin de Arequipa
  • Edward Vargas Valderrama Universidad Privada de Tacna, Perú

DOI:

https://doi.org/10.22451/5817.ibj2024.Spec.Ed.vol1.1.11092

Abstract

The main objective of this study is to analyze university social responsibility through the evaluation of the current situation of employability of university graduates in southern Peru. Barriers to graduation were identified, such as financial difficulties and lack of time due to external responsibilities, which prevent students from completing their studies. Additionally, students perceive that the university is not effective in providing resources and guidance for labor market insertion, which evidences the need to improve employability services. On the other hand, while students value the training received, they consider the opportunities for professional internships insufficient, suggesting a mismatch between academic preparation and the practical experience required by the labor market. In this sense, students demand that universities strengthen their programs to support the employability of graduates. This implies that universities must strengthen their articulation with the labor market, as part of their social responsibility. In conclusion, the study reveals opportunities for improvement in the employability services and programs offered by universities, in order to strengthen the transition of graduates to the world of work and contribute to their professional development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Regis Andre Junior Fernandez Argandoña, Escuela de Posgrado Newman, Tacna

Doctorate in Business Administration (DBA), Master in Research and University Teaching, Master in Public Management. Lawyer and Bachelor in Business Administration.

Zenovia Andrea Toni Hanccoccallo, IES John Von Neumann, Tacna, Perú

International Business Administration Technician.

Dilma Rosa Cutipa Yllachura, Universidad Nacional San Agustin de Arequipa

Doctorate in Business Administration (DBA), Master in Educational Technology, Teacher of Regular Basic Education.

Edward Vargas Valderrama, Universidad Privada de Tacna, Perú

Lawyer with a Master's Degree in Constitutional Law.

References

Barrios, J., y Sáenz, J. (2020). Análisis de los factores para la empleabilidad en los profesionales del Espinal-Tolima. REVISTA INNOVA ITFIP, 6(1), 9–28. https://doi.org/10.54198/innova06.01

Campos-Ríos, G. (2003). Implicaciones económicas del concepto de empleabilidad. Revista Iberoamericana de Educación, 33(2), 1–9. https://doi.org/10.35362/rie3323003

De La Cruz-Sotelo, M. (2023). Precariedad laboral: preferencias y expectativas de los egresados de Comunicación Audiovisual de dos universidades privadas. Repositorio Académico UPC. http://hdl.handle.net/10757/668687

Felgueroso, F. (2015). La empleabilidad de los graduados universitarios: 4 décadas de problemas estructurales. http://nadaesgratis.es/felgueroso/la-empleabilidad-de-los-graduados-universitarios

Formichella, M., y London, S. (2013). Empleabilidad, educación y equidad social. Revista de Estudios Sociales, 47, 79-91. https://journals.openedition.org/revestudsoc/8023

Forero-Jiménez, M. (2019). Modelo de responsabilidad social universitaria: una propuesta para las instituciones colombianas. Revista de investigación Desarrollo e Innovación, 9(2), 249-260. https://doi.org/10.19053/20278306.v9.n2.2019.9160

Gaete, R. (2015). La responsabilidad social universitaria desde la perspectiva de las partes interesadas: un estudio de caso. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 15(1), 1-29. http://dx.doi.org/10.15517/aie.v15i1.17729

George, D. y Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference. 11.0 update (4thed.). Boston: Allyn & Bacon

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill Education.

INEI. (2021). Informe técnico: Situación del Mercado Laboral en Tacna. Instituto Nacional de Estadística e Informática. https://cdn.www.gob.pe/uploads/document/file/3197549/23.%20Tacna.pdf

Montoro-Sánchez, M., Mora-Valentín, E., y Ortiz-de-Urbina-Criado, M. (2012). Análisis de las competencias adquiridas en los estudios de Dirección de Empresas y su grado de aplicación en las prácticas en empresas. Revista Complutense de Educación, 23(1), 241-263. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2012.v23.n1.39112

Pavlin, S. y Svetlik, I. (2014). Empleabilidad de los graduados de educación superior en Europa. International Journal of Manpower, 35(4), 418-424. https://doi.org/10.1108/IJM-05-2013-0104

Rentería, E., y Malvezzi, S. (2008). Empleabilidad, cambios y exigencias psicosociales en el trabajo. Universitas Psychologica, 7(2), 319-334. https://www.redalyc.org/pdf/647/64770202.pdf

Rojas, R. y Ruiz, A. (2018). Brechas entre las competencias profesionales de los practicantes y egresados de universidades y las que demandan las empresas financieras en Lima-Perú. http://hdl.handle.net/10757/624528

Suárez, B. (2016). Empleabilidad: análisis del concepto. Revista de Investigación en Educación, 14 (1), 67-84. https://revistas.uvigo.es/index.php/reined/article/view/2066

Suleman, F. (2018). The employability skills of higher education graduates: insights into conceptual frameworks and methodological options. Higher Education, 76(2), 263-278. https://doi.org/10.1007/s10734-017-0207-0

Tamayo, T. y Tamayo, M. (1997). El Proceso de la Investigación Científica. Limusa S.A.

Teichler, U. (2009). Higher education and the world of work: Conceptual frameworks, comparative perspectives, empirical findings. Sense Publishers.

Vallaeys, F., & Álvarez, J. (2019). Hacia una definición latinoamericana de responsabilidad social universitaria. Aproximación a las preferencias conceptuales de los universitarios. Educación XX1, 22(1), 93-116. https://doi.org/10.5944/educXX1.19442

Vásquez, E., y Querevalú, C. (2023). Competencias profesionales y empleabilidad de egresados de la escuela de Administración de la Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo, 2016-2020. Revista Horizonte Empresarial, 10 (2), 249-260. https://doi.org/10.26495/rce.v10i2.2678

Vivar, C., Arantzamendi, M., López, O., y Gordo, C. (2010). "La Teoría Fundamentada como Metodología de Investigación Cualitativa". Index de Enfermería, 19(4), 283-288.

Vizcardo, J. (2018). Factores asociados a la empleabilidad en egresados de la escuela profesional de Administración de la Universidad Nacional San Agustín - Arequipa 2018. Repositorio Institucional UNSA. http://repositorio.unsa.edu.pe/handle/UNSA/8366

Weinert, P., Baukens, M., Bollérot, P., Pineschi-Gapànne, M., y Walwei, U. (2001). Employability: From Theory to Practice. Transaction Publishers.

Yamada, G., y Castro, J. F. (2013). Calidad y acreditación de la educación superior: retos urgentes para el Perú. Universidad del Pacífico. http://hdl.handle.net/11354/1916

Published

2024-11-25

How to Cite

Fernandez Argandoña, R. A. J., Toni Hanccoccallo, Z. A., Cutipa Yllachura, D. R., & Vargas Valderrama, E. (2024). University Social Responsibility: Analysis of the employability of university graduates in southern Peru. Iberoamerican Business Journal, 1(1), 05–24. https://doi.org/10.22451/5817.ibj2024.Spec.Ed.vol1.1.11092