CLUSTER ANALYSIS OF SOUTHERN PERU TOURIST WITH TOOLS GEOMARKETING

Authors

  • Mónica Navarrete Escuela Universitaria de Administración y Negocios - Universidad de Tarapacá

Keywords:

cluster, Geomarketing, tourist geography.

Abstract

Began using several years the cluster concept to describe the competitive advantage of interconnected companies in a particular sector, it is evident that behind the cluster are tourist destinations. Think of tourism as a cluster involves moving from a segmentation by product and territory, a segmentation of a circuit in which several companies with the local population , are coordinated to cater to a tourist who visit attractions that are way to your destination finally, in order to maximize your time and money. In this paper, we analyze the South Peruvian tourism circuit by applying tools of spatial analysis Geomarketing places that make up the circuit to take advantage of the attractions of the area in an integrated manner.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mónica Navarrete, Escuela Universitaria de Administración y Negocios - Universidad de Tarapacá

Coordinadora Área de Investigación ESUN

References

Almirón, V. (2004): Turismo y Espacio. Aportes para otra geografía del turismo. Revista GEOUSP - Espaço e Tempo. Vol. 6, pág. 166 -180.

Anselin, L. (1999): “Interactive techniques and exploratory spatial data analysis”. In P. Longley, M. Goodchild, D. Maguire and D. Rhind (Eds.), Geographical Information Systems: Principles, Techniques, Management and Applications, 251-264. New York, Wiley

Bohl, R. (2013): PENTUR. “Consolidando un Turismo Sostenible”. Plan Estratégico Nacional de Turismo 2012 – 2021. Ministerio de Comercio Exterior y Turismo. Perú.

Chasco, C. (2003): El geomárketing y la distribución comercial. Investigación y marketing, 79, pág. 6-13.

Estadísticas - Ministerio de Comercio Exterior y Turismo

http://www.mincetur.gob.pe/newweb/Default.aspx?tabid=3459

GEODA CENTER - FOR GEOSPATIAL ANALYSIS AND COMPUTATION

http://geodacenter.asu.edu/ogeoda

Gómez, F. (2004): Aportaciones de la Geografía al estudio científico del turismo. Revista Lurralde, Investigaciones Espaciales. Vol. 28, pág. 153-161.

Informe World Travel & Tourism Council. Datos para Perú. Tomado desde http://www.wttc.org/Sánchez, M. (2008): Análisis espacial de datos y turismo: nuevas técnicas para el análisis turístico. Una aplicación al caso extremeño. Revista de Estudios Empresariales. Segunda época,( 2), pág. 48 – 66.

Moreno, A. (2005): Sistemas y análisis de la información geográfica. Manual de autoaprendizaje con ArcGIS. RA-MA, Madrid.

Perfil del Turista Extranjero , Perfil del Turista Nacional http://intranet.promperu.gob.pe

PERU TRAVEL - Pagina de PROMPERU http://www.peru.travel/

Upton, G. y Fingleton, B. (1985): Spatial data analysis by example. J. Wiley & Sons: New York, NY. Chapter 3, pág. 151-158 and pág. 170-171).

Varisco, C. (2007): Sistema productivo turístico y desarrollo local. Ciencias Sociales Online, Vol. IV (2).

Published

2015-06-19

How to Cite

Navarrete, M. (2015). CLUSTER ANALYSIS OF SOUTHERN PERU TOURIST WITH TOOLS GEOMARKETING. Newman Business Review, 1(1). Retrieved from https://journals.epnewman.edu.pe/index.php/NBR/article/view/6