Determinants of consumer behavior in selecting dental services

The case of the cities of Arica (Chile) and Tacna (Peru)

Authors

  • Daniel Omar Viera Castillo Universidad de Tarapacá en Arica, Chile.
  • Mario Alonso Flores Loredo Universidad de Tarapacá, Arica, Chile
  • Benjamín Luciano Toro García Universidad de Tarapacá, Arica, Chile
  • Melanie Muñoz Bustamante Universidad de Tarapacá, Arica, Chile

DOI:

https://doi.org/10.22451/3002.nbr2024.vol10.2.10099

Keywords:

Consumer behavior, dental services, decision-making factors, border dynamics, Arica, Tacna, discriminant analysis, healthcare access, motivation, perception

Abstract

This study explores the factors that influence the choice of dental services in the cities of Arica (Chile) and Tacna (Peru). Through a quantitative approach and a non-experimental cross-sectional design, variables such as motivation, perception, attitude, treatment cost, and travel expenses are analyzed to understand the decision-making process behind selecting a dental service in either city. Using factorial and discriminant analysis, it is concluded that attitude, learning, motivation, and perception are the main dimensions impacting consumer decisions. Additionally, the geographical proximity between Arica and Tacna has led to a steady flow of individuals seeking medical services, including dental care, driven by factors like cost and service quality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniel Omar Viera Castillo, Universidad de Tarapacá en Arica, Chile.

Doctor en Dirección y Organización de Empresas. Profesor Titular de la Escuela Universitaria de Administración y Negocios de la Universidad de Tarapacá en Arica, Chile. Su profesión es Ingeniero Comercial de la Universidad Católica del Norte y posee los siguientes grados académicos: Master en Economía y Master en Ingeniería Industrial, de la Universidad de Los Andes de Colombia. Doctor en Dirección y Organización de Empresas de la Universidad Rey Juan Carlos de Madrid. Su experiencia profesional incluye muchos años como miembro de directorio, gerente, asesor y consultor especializado en empresas de diverso tipo en Chile, Perú y Colombia. Arica, Chile.

Mario Alonso Flores Loredo, Universidad de Tarapacá, Arica, Chile

D. in Education with a major in Educational Management from the UTP. He also holds a Master in Business Administration from the Université de Bordeaux, France, and a Master in Business Administration from the Universidad de Tarapacá. In the field of engineering, he holds a degree in Electronic Engineering and Industrial Engineering from the Universidad de Tarapacá in Chile.

References

Dilla Alfonso, H., & Álvarez Torres, C. (2018). Economía e intercambio desigual en una región transfronteriza: Arica, Chile-Tacna, Perú. Estudios Fronterizos, 19. https://doi.org/10.21670/ref.1809009

Hernández, R. (2014). Metodología de la investigación (Sexta edición). México D.F, México: McGraw-Hill.

Odam, H., & Prudencio, R. (2018). Factores que influyen a la calidad del servicio odontológico en la ciudad de Tacna: según los pacientes extranjeros, año 2017 (tesis de pregrado). Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.

Olivera, F., & Montoya, A. (2018). Estudio de la relación entre el comportamiento del consumidor y la decisión de compra de servicios odontológicos brindados al visitante del día chileno, Tacna 2018 (tesis de maestría). Neumann Business School, Tacna, Perú.

Peter, P., & Olson, J. (2006). Comportamiento del consumidor y estrategia de marketing (Séptima edición). Ciudad de México, México: McGraw-Hill.

Schiffman, L., & Lazar Kanuk, L. (2010). Comportamiento del Consumidor (Décima Edición). Naucalpan de Juárez, México: Pearson Educación de México.

Solomon, M. (2008). Comportamiento del Consumidor (Séptima Edición). Naucalpan de Juárez, México: Pearson Educación.

Published

2024-12-27

How to Cite

Viera Castillo, D. O., Flores Loredo, M. A., Toro García, B. L., & Muñoz Bustamante, M. (2024). Determinants of consumer behavior in selecting dental services: The case of the cities of Arica (Chile) and Tacna (Peru). Newman Business Review, 10(2), 48–60. https://doi.org/10.22451/3002.nbr2024.vol10.2.10099