Innovative culture elements within the clothing trade in the Municipality of Maicao-Colombia

Authors

  • Meudis Patricia Quintero Ramos Universidad de la Guajira Sede Maicao Colombia
  • Eliseo Morillo Olarte Universidad de la Guajira Sede Maicao, Colombia.
  • José González Martínez Universidad de la Guajira Sede Maicao, Colombia

DOI:

https://doi.org/10.22451/3002.nbr2018.vol4.1.10017

Keywords:

innovative culture, generation of new ideas, new technologies, motivation, transmission of knowledge and experiences.

Abstract

In this research the elements of the innovative culture that are implemented by clothing traders, located in the Maicao municipality in Colombia, are determined. These traders have reported an unexpected decrease in their sales, which has impacted the regional, national and international economy. This determination was based on the evaluation of five key elements derived from this culture, namely, encouraging the generation of new ideas, motivation of employees, transmission of knowledge and experiences, introduction of new technologies, and investing, risking and experimenting. This evaluation was carried out through a survey designed and applied to a sample of sixty-three (63) merchants in the area. The results showed that 39.6% of the sample almost never introduces new technologies and 30% never develops the activities that involve investing, risking and experimenting, both elements were located at a low and very low level, respectively within the categorization scale for the statistics of the variable. Consequently, it is concluded that the lack of implementation of these elements, typical of the innovation culture which characterizes the most competitive organizations at this time, represents one of the main causes that slow down the productive capacity of these traders, preventing the sales increasing in this bordering context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Meudis Patricia Quintero Ramos, Universidad de la Guajira Sede Maicao Colombia

Docente en Universidad de la Guajira Sede Maicao Colombia

Eliseo Morillo Olarte, Universidad de la Guajira Sede Maicao, Colombia.

Universidad de la Guajira Sede Maicao, Colombia

References

Amador, P. (2002). El líder y la cultura organizacional, su incidencia en la eficacia de la empresa. Universidad de las Palmas de Gran Canarias: Editorial Cometa S.A.

Bravo-Ibarra, E. y Herrera, L. (2009) Capacidad de innovación y configuración de recursos organizativos. Intangible Capital, 2009 – 5(3):301-320 – ISSN: 1697-9818 doi: 10.3926/ic.2009.v5n3.p301-320.

Carroll, S. Hatakenaka, M.(2002). Impulsar el cambio organizativo en medio de la crisis. Harvard Deusto Business Review, No. 109, jul / ago 50-58.

Cornejo, M. y Muñoz, E. (2009), Percepción de la innovación: cultura de la innovación y capacidad innovadora. Pensamiento Iberoamericano, Vol. 5. pp 121-147.

Escorsa, P. (1999). De la vigilancia tecnológica a la inteligencia competitiva. Madrid: Prentice Hall.

Flores Urbáez, M. (2015). La innovación como cultura organizacional sustentada en procesos humanos. Revista Venezolana de Gerencia, 20 (70), 355-371.

Goktan, G. (2011). Miles Innovation speed and radicalness: Are they inversely related? Management Decision, Vol. 49, pp. 533-547.

González, J.; García, L.; Caro, C. y Romero, N. (2014). Estrategia y cultura de innovación, gestión de los recursos y generación de ideas: prácticas para gestionar la innovación en empresas. Pensamiento & Gestión, núm. 36, enero-junio, 2014, pp. 109-135.

Hernández, R.; Fernández C, Baptista, P (2014). Metodología de la Investigación (6ta. Ed.) México D.F. México. Mc.Graw-Hill.

López, C. (2004). “La innovación en la empresa del siglo XXI”, Revista Alta Dirección, No. 234, Pág. 71-77.

Manual de Oslo (Organisation for Economic Cooperation and Development Statistical Office of the European Communities - EUROSTAT, 2006).

Martínez. (2001). La construcción de las organizaciones: La cultura de empresa. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia, Ediciones Safekad.

Molina, B. y Conca, F. (2000). Innovación tecnológica y competitividad empresarial. España: Publicaciones Universidad de Alicante.

Moss, K. (2003). “El liderazgo y la psicología de los grandes cambios”, Harvard Deusto Review, No.115, Jul/ag 24-34.

Muñoz, F. (2002). “Conceptos claves en la dirección de la innovación”, Revista Alta Dirección No. 225; Pág. 337 – 345. España.

Naranjo, J. y Calderón, G. (2015) Construyendo una cultura de innovación. Una propuesta de transformación cultural. Estudios Gerenciales Volume 31, Issue 135, April–June 2015, Pages 223-236.

Nieto, E. (2000). Las innovaciones incrementales y su gestión en la empresa”, Revista Alta Dirección No.234, Pág. 71-77.

Nonaka, I. y Takeuchi, H. (1995). The knowledge Creating Company. Nueva York: Oxford University Press.

Peiro, J.M. (1993): Desencadenantes del estrés laboral. Madrid: Eudema.

Peters, T. (2002). En busca de la excelencia! Visión retrospectiva y análisis para el nuevo siglo. Madrid Ediciones Nowtilus S.L.

Petit, E. (2007). La Gerencia Emprendedora Innovadora como catalizador del emprendimiento económico”. Revista de Ciencias Sociales (RCS), XIII (3) pp. 495 – 506.

Ruiz Bolívar, C. (1995). El enfoque multimétodo en la investigación social y educativa: una mirada desde el paradigma de la complejidad. Revista de Filosofía y Sociopolítica de la Educación. Vol. 8, pp. 13-28.

Souto, J. (2015). Gestión de una Cultura de Innovación Basada en las Personas. Journal of Technology Management & Innovation, Vol.10 no.3 pp.60-65.

Tchankova, L. (2002). Risk identification-basic stage in risk management. Environmental Management and Health. Vol. 13, Issue 3, pp. 290-297.

Verona, G. y Ravasi, D. (2003). Unbundling dynamic capabilities: an exploratory study of continuous product innovation. Industrial and Corporate Change, 12(3): 577-606.

Zayas, I.; Parra, D.; López, A. & Torres, J. 2015). La innovación, competitividad y desarrollo tecnológico en las MIP y ME’s del municipio de Angostura, Sinaloa. Revista mexicana de ciencias agrícolas, 6(3), 603-617.

Published

2018-06-30

How to Cite

Quintero Ramos, M. P., Morillo Olarte, E., & González Martínez, J. (2018). Innovative culture elements within the clothing trade in the Municipality of Maicao-Colombia. Newman Business Review, 4(1), 4–27. https://doi.org/10.22451/3002.nbr2018.vol4.1.10017

Issue

Section

CROSS-BORDER BUSINESS