Cryptocurrencies and financial education
An educational approach to responsible adoption
DOI:
https://doi.org/10.22451/5817.ibj2024.vol8.1.11089Abstract
The technical complexity and specialized terminology of cryptocurrencies have been persistent obstacles to general understanding. Compounding this problem, the lack of financial education has further limited the accessibility of these concepts. This study was dedicated to addressing such challenges by exploring the intersection between cryptocurrencies, financial education, and responsible adoption. The main objective was to provide a clear and accessible view of these concepts, thus promoting understanding and facilitating informed decision making. Their contribution lies in the responsible adoption of cryptocurrencies through practical tools and an accessible educational approach. The research used a descriptive documentary approach, using methods of collection and analysis of primary and secondary sources. The search focused on scientific articles indexed in recognized databases, such as Scopus, Scielo, Redalyc, Google Scholar, among others. Analysis tools were used to examine the connection between cryptocurrencies and financial education. The results underlined the crucial importance of financial education in the detailed understanding of cryptocurrencies. It was evident that effective educational approaches are essential to address technical and conceptual aspects, highlighting the critical need for specific educational programs for responsible adoption and safe practices in the emerging financial sphere of cryptocurrencies. It was concluded that financial education is essential to adopt cryptocurrencies responsibly. The importance of educational programs that address technical aspects and risks was highlighted. The need for policies that drive informed decisions was highlighted, thus strengthening responsible and sustainable participation in this growing financial field.
Downloads
References
Aranibar Ramos, E. R., Ríos Vera, K. J., & Zanabria Cabrera, L. C. (31 de Julio de 2023). Educación Financiera Desde Un Enfoque Cienciométrico Y Revisión Sistemática De Literatura: Aproximaciones Recientes Y Tendencias. QUIPUKAMAYOC, 31(65), 85-98. doi:https://doi.org/10.15381/quipu.v31i65.25005
Ayón, M., Bermúdez, A., Morán, K., & Marcillo, M. (2021). Riesgos Y Responsabilidades Que Con Lleva La Implementación De Las Criptomonedas En Ecuador. UNESUM-Ciencias, 5(3), 105-112. doi:https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v5.n3.2021.427
Barnet, A. (26 de Enero de 2023). ¿La SBS debería supervisar el uso de Criptomonedas? Obtenido de Diario Gestión: https://bit.ly/3HgWa0A
Bedoya, V., & Gonzáles, Á. (2022). Oportunidades y riesgos de inversión en criptomonedas. Obtenido de Repositorio Institucional Unilibre: https://hdl.handle.net/10901/24136
Blanco, L. (2021). Criptomonedas. Breve análisis desde la perspectiva económica y financiera. Cofin Habana, 15(2). Obtenido de https://bit.ly/3O29idH
Cabrera, M., & Lage, C. (1 de Enero de 2022). Criptomonedas: ¿qué son y qué pretenden ser? Economía y Desarrollo, 166(1). Obtenido de Economía y Desarrollo, 166(1): https://bit.ly/3O1vrZL
Cárdenas, A., Lascano, L., Proaño, G., Mácas, G., & Chango, S. (2022). El mundo de las criptomonedas y su importancia en el comercio virtual. Revista Publicando, 9(36), 44-58. doi:https://doi.org/10.51528/rp.vol9.id2351
Chainalysis. (12 de Setiembre de 2023). Índice global de adopción de criptomonedas de 2023: Asia central y meridional están liderando el camino en la adopción de criptomonedas a nivel de base. Obtenido de Chainalysis: https://www.chainalysis.com/blog/2023-global-crypto-adoption-index/
Chávez Maza, L. A., & Hernández Rivera, A. (2023). Educación Financiera Y La Gestión Del Crédito En Los Hogares Mexicanos. ESTUDIOS ECONOMICOS, 40(81), 191-222. doi:https://doi.org/10.52292/j.estudecon.2023.3411
Díaz, A. (11 de Abril de 2023). Suplemento Jurídica: Los riesgos y legalidad de los créditos en criptomonedas. Obtenido de Diario Oficilal El Peruano: https://bit.ly/3TOkyhA
Estrada, S. (8 de Mayo de 2023). De los mexicanos, sólo 24% sabe cómo funcionan las criptomonedas. Obtenido de El Economista: https://bit.ly/3tQQCH1
Fondo Monetario Internacional. (Septiembre de 2022). La Regulación de Los Criptoactivos. Obtenido de Internacional Monetary Fund: https://bit.ly/3TSuNS3
Frers Allan, J. (29 de Mayo de 2022). ¿Es la educación financiera para los usuarios en los exchanges? Obtenido de Ámbito: https://bit.ly/3vvYT3L
García, F. (2022). Criptomonedas y sector asegurador Retos y oportunidades. Obtenido de Fundación MAPFRE: https://bit.ly/41QuUQ3
Hortelano Navarro, P. (Marzo de 2022). Maximización de los beneficios de las criptomonedas en situaciones de incertidumbre. Caso de estudio: Perú. Obtenido de Repositorio Universidad Pontificia Comillas: http://hdl.handle.net/11531/56907
Jimenez, D. (21 de Junio de 2023). Expertos alertan sobre la preocupante falta de educación financiera en Argentina. Obtenido de Cointelegraph: https://bit.ly/3HdbriP
Lanz, J. A. (21 de Junio de 2020). Brasil promueve formación en criptomonedas y blockchain con cursos gratuitos y becas para estudiantes. Obtenido de Decrypt: https://bit.ly/3tFBTyH
López, I., & Medina, J. (2020). Análisis financiero de las nuevas monedas digitales (criptomonedas). Revista Internacional Jurídica Y Empresarial(3), 19-43. Obtenido de Revista Internacional Jurídica Y Empresarial, (3), 19–43: https://doi.org/10.32466/eufv-r.i.j.e.2020.3.585.19-43
Montoro, C., Pérez, F., Morán, M., & Castillo, P. (Junio de 2019). Moneda Digitales de Bancos Centrales. MONEDA(178). Obtenido de REVISTA MONEDA: https://bit.ly/48v0K7q
Morales, A., & Salgado, J. (2022). Conocimiento y disposición a la utilización de criptomonedas en jóvenes entre 18 a 29 años de la ciudad de Quito. Cuestiones Económicas, 32(2), 89-126. doi:https://doi.org/10.47550/RCE/32.2.4
Ocampo Muñoa, M. (2019). Nuevos Desafíos Para La Protección De Datos Personales En México. La Regulación De La Tecnología Blockchain. Estudios En Derecho a La Información, 1(8), 3–20. doi:http://dx.doi.org/10.22201/iij.25940082e.2019.8.13881
Ordóñez Sánchez, S. G. (2021). Educación financiera basada en el bitcoin y la inclusión en planes de estudio. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11(22). doi:https://doi.org/10.23913/ride.v11i22.973
Pilacuán, J., Espinoza, X., Carreño, S., & Palacios, B. (2021). Criptomonedas: funcionamiento, oportunidades y amenazas. RES NON VERBA, 11(2), 174–193. Obtenido de RES NON VERBA REVISTA CIENTÍFICA, 11(2), 174–193: https://doi.org/10.21855/resnonverba.v11i2.604
Prieto, J., & Gómez, J. (2023). La Importancia de la educación financiera en la toma de decisiones financieras en los jóvenes residentes en Bogotá. Obtenido de Ciencia Unisalle: https://ciencia.lasalle.edu.co/maest_finanzas/6
Raccanello , K., & Herrera Guzmán, E. (2014). Educación e inclusión financiera. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México), XLIV(2), 119-141. Obtenido de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27031268005
Revista Economía. (5 de Octubre de 2023). Investigación destaca la importancia y urgencia de la alfabetización en criptomonedas. Obtenido de ECONOMÍA: https://bit.ly/3tOLxyU
Reyez, E. (2022). METODOLOGÍA DE LA INVESTIGACIÓN CIENTÍFICA (Primera ed.). (I. Page Publishing, Ed.) Pensilvania, Conneaut Lake, Estados Unidos de America: Page Publishing. Recuperado el 9 de Enero de 2023, de https://bit.ly/3RT6hgX
Rivera Díaz, N. (2022). Grado de riesgo en el uso de criptoactivos para usuarios sin un nivel de educación especializadoen el ramo: aspectos apriorizar en la mitigación. MINERVA, 5(4), 5-22. doi:https://doi.org/10.5377/revminerva.v5i4.15785
Saavedra, V., & Villoslada, L. (2022). Educación financiera e inversión en Criptomonedas en estudiantes universitarios. Obtenido de Universidad César Vallejo Repositorio Digital Institucional: https://hdl.handle.net/20.500.12692/119127
Torres, J. (2019). Criptomonedas. Editorial Planeta S.A. Obtenido de https://bit.ly/48v14TG
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2024 Iberoamerican Business Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- Los autores respetan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo Licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial CompartirIgual 4.0, que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Es responsabilidad de los autores obtener los permisos necesarios de las imágenes que están sujetas a derechos de autor.
- Se les comunica los autores que todos los trabajos serán subidos al programa Turnitin para comprobar su originalidad.