Motivation on business management subjects in interdisciplinary degrees
DOI:
https://doi.org/10.22451/5817.ibj2024.vol7.2.11083Abstract
The implementation of interdisciplinary, joint or double degree study plans in university degrees is increasing, generating the need to analyze whether the subjects belonging to specific areas or disciplines can negatively affect the motivation of students with respect to the degree. For this reason, we consider it of great interest to reflect on the perception of this type of degree by students. We analyze the motivation of the students of the Degree in Cultural Management in front of the business branch subjects. The Learning and Motivation Strategies Questionnaire (CEAM II) has been used and statistical tests have been applied to study the behaviors of the different motivational dimensions and items, considering, in addition, the effect that the course variable can cause in the motivation of the students. The results reveal low levels of anxiety and an adequate adaptation of the students to the subjects related to business management of the degree. The importance attributed to the value of the task and the repercussions that this dimension has on other motivational subscales are relevant. This research is a necessary contribution to cover the empirical evidence in this field of research.
Downloads
References
Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación - - ANECA (2018). Nuevo modelo del Programa AUDIT. V1_2018. Recuperado de: http://www.aneca.es/Programas-de-evaluacion/Evaluacion-institucional/AUDIT
Aliasgari M., Riahinia, N., y Mojdehavar, F. (2010). Computer-assisted instruction and student attitudestowards learning mathematics. Education, Business and Society: Contemporary Middle Eastern, 3(1), 6-14. https://doi.org/10.1016/j.procs.2010.12.045
Arbizu, F. (1994). La función docente del profesor universitario. Servicio Editorial, Universidad del País Vasco.
Bernal Peralta J., González Erber D., & Sandoval Yáñez C. (2021). La carga académica de estudiantes de una Facultad de Administración y Economía (Chile). Un aporte a la gestión de docencia universitaria. Iberoamerican Business Journal, 4(2), 93-112. https://doi.org/10.22451/5817.ibj2021.vol4.2.11046
Biggs, J. B. (2004). Calidad del aprendizaje universitario. Educatio Siglo XXI, 22, 272. Recuperado a partir de: https://revistas.um.es/educatio/article/view/109
Brunner, J. J., y Miranda, D. A. (Eds.). (2016). Educación superior en Iberoamérica: Informe 2016. Santiago, Chile: Centro Interuniversitario de Desarrollo. ISBN: 978-956-7106-66-7
Cabanach, R. G., Valle, A., Gerpe, M., Rodríguez, S., Piñeiro, I., y Rosário, P. (2009). Diseño y validación de un cuestionario de gestión motivacional. Revista de Psicodidáctica, 14 (1), 29-47. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=17512723003
Campos-Mesa, MC., González-Campos, G. y Castañeda-Vázquez, C. (2019). Análisis de la motivación del estudiante de educación superior participante en una propuesta de evaluación formativa. SPORT TK: Revista Euroamericana de Ciencias del Deporte, vol. 8, nº 1 (Supl. 1), 53-58 https://doi.org/10.6018/sportk.401111
Chacón-Cuberos, R., Padial-Ruz, R., González-Valero, G., Zurita-Ortega, F., y Puertas-Molero, P. (2019). Motivación y estrategias de aprendizaje en estudiantes de grado en Educación Primaria: análisis según factores académicos y hábitos saludables. Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 5(3), 469-483. https://doi.org/10.17979/sportis.2019.5.3.5465
Cheng, Y. (2002). Factors associated with foreign lan-guage writing anxiety. Foreign Language Annals, 35, 647–656. https://doi.org/10.1111/j.1944-9720.2002.tb01903.x
Demaris, M.C. y Kritsonis, W. A., (2008). The Classroom: Exploring its Effects on Student Persistence and Satisfaction. Focus on colleges, universities, and schools, 2(1). Disponible en: http://www.nationalforum.com/Electronic%20Journal%20Volumes/Demaris,%20Michalyn%20The%20Classroom.pdf
Dunkin, M. J. y Biddle, B. J. (1974).The study of teaching. Nueva York: Holt, Rinehart and Winston
Edmondson, J. (2020). Enseñanza de intangibles: incertidumbre e imperfección y el desafío institucional de lo inconmensurable. Formica, P. y Edmondson, J. (Ed.) Innovación y las artes: el valor de los estudios de humanidades para los negocios, Emerald Publishing Limited, 59-71. https://doi.org/10.1108/978-1-78973-885-820201003
Fairchild, A. J., Horst, S. J., Finney, S. J., y Barron, K. E. (2005). Evaluating existing and new validity evidence for the Academic Motivation Scale. Contemporary Educational Psychology, 30(3), 331-358. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2004.11.001
Fuentes, M. C., García, J. F., Gracia, E., y Lila, M. (2011). Autoconcepto y ajuste psicosocial en la adolescencia [Self-concept and psychosocial adjustment in adolescence]. Psicothema, 23(1), 7–12. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=72717207002
García-Ros. R. y Pérez-González, F. (2011). Validez predictiva e incremental de las habilidades de autorregulación sobre el éxito académico en la universidad. Revista de Psicodidáctica, 16(2), 231-250. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=17518828002.
Garrote Rojas, D. y Jiménez-Fernández, S. (2018). Perfil motivacional en estudiantes del grado de Maestro en Educación Infantil y Primaria. Educar, 54 (2), 351-368. https://doi.org/10.5565/rev/educar.899
Garrote Rojas, D.; Garrote Rojas, C. y Jiménez-Fernández, S. (2016). Factores Influyentes en Motivación y Estrategias de Aprendizaje en los Alumnos de Grado. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 14(2), 31-44.doi: 10.15366/reice2016.14.2.002
Garry, V.S. (2005). The effect of mathematics anxiety the course and career choice of high school vocational-technical education students. PhD Thesis Philadelphia.
Godino, J. D., Aké, L. P., Contreras, A., Díaz, C., Estepa, A., F. Blanco, T., Lacasta, E., Lasa, A., Neto, T., Oliveras, M. L. y Wilhelmi, M. R. (2015). Diseño de un cuestionario para evaluar conocimientos didáctico-matemáticos sobre razonamiento algebraico ele-mental. Enseñanza de las Ciencias, 33 (1), 127-150 https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.1468
Jordán Yepez, A., Morán Borja, L., y Camacho Tovar, G. (2018). La evaluación de los aprendizajes y su influencia en la calidad del proceso de enseñanza aprendizaje en el contexto universitario. Opuntia Brava, 9(1), 215-224. Recuperado a partir de http://200.14.53.83/index.php/opuntiabrava/article/view/134
Kathryn S. K. (2014). Examining the Student's Decision to Pursue a Joint Graduate Degree Program. Social Work and the Law, Social Work Education, 33 (7), 906-916, https://doi.org/10.1080/02615479.2014.894971
Larruzea-Urkixo, N., Cardeñoso Ramírez, O., Ee Idoiaga Mondragón, N. (2020). El alumnado del grado de educación ante las tareas universitarias: emoción y cognición. Educación XX1, 23(1), 197-220, https://doi.org/10.5944/educXX1.23453
Llanes Ordóñez, J., Méndez-Ulrich, J.L. y Montané López, A. (2021). Motivación y satisfacción académica de los estudiantes de educación: una visión internacional. Educación XX1, 24(1), 45-68, http://doi.org/10.5944/educXX1.26491
LaMore, R., Root-Bernstein, R., Root-Bernstein, M., Schweitzer, J. H., Lawton, J. L., Roraback, E., Peruski, A., VanDyke, M., y Fernandez, L. (2013). Arts and Crafts: Critical to Economic Innovation. Economic Development Quarterly, 27(3), 221–229. https://doi.org/10.1177/0891242413486186
Michael, S., and Balraj, L. (2003). Higher Education Institutional Collaborations: An Analysis of Models of Joint Degree Programs. Journal of Higher Education Policy and Management, 25 (2): 131–45, https://doi.org/10.1080/1360080032000122615
National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine; Policy and Global Affairs; Board on Higher Education and Workforce; Committee on Integrating Higher Education in the Arts, Humanities, Sciences, Engineering, and Medicine; Bear A, Skorton D, editors. Washington (DC): National Academies Press (US); 2018 May 7.
Nocito Muñoz, G., y Navarro Asencio, E. (2018). Mejora de las estrategias de autorregulación del aprendizaje en la Universidad: Impacto de un programa de adaptación académica a Grado. Bordón. Revista De Pedagogía, 70(4), 121-136. https://doi.org/10.13042/Bordon.2018.60148
Pérez-Fuentes, M. D. C. , Núñez, A. , Molero, M. D. M. , Gázquez, J. J., Rosário, P. y Núñez, J. C. (2020). The Role of Anxiety in the Relationship between Self-efficacy and Math Achievement. Psicología Educativa, 26(2), 137-143. https://doi.org/10.5093/psed2020a7
Pintrich, P.R. (2004). A Conceptual Framework for Assessing Motivation and Self-Regulated Learning in College Students. Educational Psychology Review 16, 385–407. https://doi.org/10.1007/s10648-004-0006-x
Pintrich, P., Smith, D., García, T. y McKeachie, W. (1991). A manual for of the motivated strategies learning questionnaire (MSLQ). Lansing, M1: The University of Michigan.
Roces, C., Tourón, J. y González-Torres, M.C. (1995). Motivación, estrategias de aprendizaje y rendimiento de los alumnos universitarios. Bordón, 47 (1), 107-120
Rodríguez-Fernández, A., Droguett, L. y Revuelta, L. (2012). Ajuste escolar y personal en la adolescencia: El papel del autoconcepto académico y del apoyo social percibido. Revista de Psicodidáctica, 17, 397-414, https://doi.org/0.1387/Rev.Psicodidact.3002
Romanov E.V. (2012). Ineffective university: myth and reality. University Management: Practice and Analysis, 6, 70-76.
Rojas-Kramer, C.A., Escalera-Chávez, M.E., Moreno-García, E. y García-Santillán, A. (2017). Motivación, ansiedad, confianza, agrado y utilidad. Los factores que explican la actitud hacia las matemáticas en los estudiantes de economía. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1, 527–540. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2017.n1.v2.875
Rúe, J. (2014). El abandono universitario: variables, marcos de referencia y políticas de calidad. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 12(2), 281-306. doi: https://doi.org/10.4995/redu.2014.5649
Ruiz de Miguel, C. (2015). Attitudes towards statistics of students in Education, Social Education and Primary and Elementary Education at UCM. Educación XX1, 18(2), 351-374, https://doi.org/10.5944/educXX1.12158
Schunk, D. H., y Pajares, F. (2009). Self-efficacy theory. In K. R. Wenzel y A. Wigfield (Eds.), Handbook of motivation at school (pp. 35–53). Routledge/Taylor y Francis Group.
Sherman, B. y Wither, D. (2003). Mathematics Anxiety and Mathematics Achievement. Mathematics Education Research Journal, 15 (2), 138-150. https://doi.org/10.1007/BF03217375
Steve, O. M. y Leela, B. (2003). Higher education institutional collaborations: an analysis of models of joint degree programs. Journal of Higher Education Policy and Management, 25:2, 131-145, https://doi.org/10.1080/1360080032000122615
Tinto, V.J. (2006). Research and Practice of Student Retention: What Next?, Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice. 8(1), 1-19. https://doi.org/10.2190/4YNU-4TMB-22DJ-AN4W
Tinto, V.J. (2017). Reflections on student persistence. Student Success, 8(2), 1. https://doi.org/10.5204/ssj.v8i2.376
Wimshurst, K. y Manning, M. (2017). Making sense of the combined degree experience: the example of criminology double degrees. Studies in Higher Education, 42 (4), 669–684. https://doi.org/10.1080/03075079.2015.1067605
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2024 Iberoamerican Business Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- Los autores respetan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo Licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial CompartirIgual 4.0, que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Es responsabilidad de los autores obtener los permisos necesarios de las imágenes que están sujetas a derechos de autor.
- Se les comunica los autores que todos los trabajos serán subidos al programa Turnitin para comprobar su originalidad.